America’s Cup – segelsportens största utmaning

0

America’s Cup går tillbaka till nya Zeeland 2017
Team Nya Zeeland  har tagit tillbaka America’s Cup i sin 7-1 seger över Oracle Team USA.

Americas cup är segelvärldens främsta tävling och här introduceras high-tech och ny teknik i en härlig blandning. En båt som fick mycket publicitet som utmanare 2016 är Land Rover BAR som har lanserat en 3:e båt – T3. En av T3: s mest utmärkande drag är placeringen av rodren.


Artemis Racing Team grundades 2006 av Torbjörn Törnqvist. Båten har sin bas i Alameda Kalifornien och representerar KSSS i Americas Cup. Båten har tävlat i Americas Cup World series och i augusti 2014 bestämde de att gå för 35:e versionen av Americas Cup.

Officiell Youtube kanal: https://www.youtube.com/user/AmericasCup

America’s cup är världens mest åtrådda seglertrofé som har fått sitt namn efter skonaren America som 1851 kom till England för att delta i en kappsegling runt Isle of Wight. Sex kuttrar och åtta skonare matchades mot henne men hade ingen chans, trots att America var sist i starten.

Under 1900-talets första decennier försökte den engelska te-entreprenören Lipton med sina jakter Shamrock IV att vinna trofén. Striden om America´s cup har haft utformingen av en tvekamp mellan utmanare och försvarare där båtar måste vara konstruerade och byggda i hemlandet för den utmanande klubben. J-klassen hade sitt ursprung från Universal Rule en måttregel som Herreshoff föreslog 1903. Bland  kända båtar fanns Enterprise, Endeavour, Rainbow, Cambriam, Gandida och Astra.

williamfife
1956 bestämdes att det var 12-metersklassen som skulle gälla. I årtionden hade America Cup båtarna enskrovs desing, mjuka segel och smala däck. På fotografiet ser man den klassiska och vackra segelbåten William Fife.

Numera är Americas Cup high-tech med katamaraner och avancerade material som titan och kolfiber och slanka roder. De 72 – fot höghastighets katamaranerna som används i år kan segla fortare än 40 knop. Sporten kräver stor skicklighet och en djup förståelse för vind, strömmar, och inte minst bra fysik hos de 11 besättningsmedlemmarna.

En båt kan ha upp mot 300 olika sensorer för att trimma segel och besättning. Foiling är den riskabla tekniken som innebär att katamaran skrovet ligger ovanför vattnet och samtidigt balanserar på ett par L-formade skivor. Foiling ökar båtens fart och minska luftmotståndet – men det är också otroligt riskabelt. Efter dödsolyckan av Artemis Racings besättningsman Andrew Simpson måste de numera bära hjälm.

Läs mer om tekniken här.
Att se skönheten och hastigheten hos dessa fartvidunder i San Francisco bukten hos dessa fartvidunder är fantastisk.

Hemsida: http://www.americascup.com

Böcker:
Uppdrag Pater Noster av Evert Lundström och Lars Hesslind.
Källa Salén Nytt nr 6 1976 av Ferdinand Henning

Sociala medier
https://www.facebook.com/americascup

Share.

About Author

Jag heter Daniel Larsson och skriver på båtguide om båtnyheter, strandhugg och recensioner av olika båtar. Jag har haft seglingsintresse sedan jag började med optimistjolle som barn och har korsat Atlanten 4 gånger.