Vinterförvaring och båtupptagning

vinterforvaringDet finns mängder av saker som du bör gå igenom innan vinterförvaring om du inte anlitar servicevarven vilket kan vara en bekvämare lösning.

Ett fullservicevarv erbjuder en fullservicelösning med både vinter och sommarplatser. På varven kan du också få installationer och båtreparationer fixade. Andra vanliga tjänster är vaxning, bottenmålning, motor och drev reparationer.

Checklista inför vinterförvaringen

  • Rengöring  och polering av skrovet och däck. Se till att få bort beväxtning och avlägsna smuts från gelcoaten.
  • Städa båten så att du får bort ohyra och mögel
  • Se till att båten är torr du kan använda avfuktare som torrbollar. Ofta blir det mer fukt om du har dynor eller textilier så det är bra att ha sådant material på en torrare plats.

Töm och rengör sjövattensystemet

Detta är viktigt så du slipper frostsprängningar och minskar risken för korrosion. När temperaturen kryper över nollan kommer fuktskadorna.

  • Tömning av toalettstol/septiltanken, toalett, avloppsrör, varmvattenberedare, kopplingar, fotpumpar, krökningar, varmvattenberedare och vattentankars
  • Desinficering av vattentankar
  • Utrymmen bakom skåpsluckor
  • Om du ska ha båten i sjön under vintern behöver du köra igenom sjövattensystemet med glykol (ta upp den giftiga glykolen vid avgasutsläppet)

Inombordsmotor

Läs instruktionsboken vad du behöver göra inför vinterförvaringen. Oljan pumpar du ut för hand eller med en eldriven pump och smörj de delar som föreskrivs.

  • Byta olja i motor och drev och ta bort den gamla oljan som innehåller smuts och slaggrester med en oljepump
  • Byta oljefilter och bränslefilter och gör rent
  • Rengöra bränslefiltret och vacumventilen
  • Bränsletankarna ska antingen vara helt fyllda eller helt tömda
  • Töm sjövatten från kylsystemet och impellern (pumpmotorn)
  • Byt impellern och smörj med fett
  • Byt ut termpostaten om den verkar sliten och kontrollera om det finns rost bakom termostaten.
  • Stäng av elektriciteten genom att koppla bort polerna och ta ut batterierna och förvara dem svalt
  • Använd en drevsäck för din motorkonservering. Välj mellan D1 (för VP 250, 270, 280, 290 SP & DP) och Glykol (propylene 20 liter) Kostar drygt tusenlappen

Att vinterförvara segel

  • Tvätt seglen med milt tvättmedel och vik ihop  och förvara torrt så du inte får mögel på dem
  • Ta bort mögel med oxalsyra
  • Rengör mast och bommar
  • Rengöring av skot, fall och tågvirke

Tips att tänka på för dig som har en större båt

  • Tömning av tankar, septitanken, fotpumpar och vattenberedare
  • Konservering av toaletten och se till att det inte finns något läckage
  • Bottenmålninng och polering

Förvaring och båtställningar

Det kostar mycket att värma upp en båt och det är kanske inte energieffektivt eftersom en båt oftast är oisolerad. Det är bra för båten att förvaras i uppvärmda och larmade hallar men om du förvarar båten utomhus finns det olika båtställningar man skiljer mellan. Tänk på att snö är tungt så du kan tvingas ta bort snö under vintern.

  • A-ställning som har 2 bockar på marken och ett mellanstöd mot båten. En fördel är att man avlastar vindtrycket mot båten.
  • Däck-ställning som man ställer direkt på däck och saknar markstöd. Däckställningar är lämplig för båtar med pulpit och pushpit.

Båtbottenfärger och miljön

Spola bort alger med högtrycksspruta

Du kan också botten måla och polera båten så att den är klar inför våren. Båtbottenfärger innehåller ofta biocider som koppar och zink vilket är skadligt för livet i havet. Inför vinterförvaringen är det viktigt att spola av båten med högtryck på ett ställe där partiklarna i spolvattnet kan avskiljas och samlas upp. I många småbåtshamnar finns det spolningsområden där spolningsvattnet leds till en sedimenteringstank.