Vinterförvara båten: Tips hur du skyddar din båt

0

Läs vår lista över saker som du bör gå igenom innan vinterförvaring om du inte anlitar servicevarven – vilket för många med tummen mitt i handen kan vara en bekvämare lösning.

Checklista inför vinterförvaringen

vinterforvaring

När du tar upp båten se till att din försäkring checkad – kostnaderna om båten går sönder kan bli omfattande.

Många marinor kräver att du bokar en tid för vinterförvaringen och det är ett bra tillfälle att se över de delar som du vill ha reparation på eller om du vill att de gör motorservice.

  • Rengöring  och polering av skrovet och däck. Se till att få bort beväxtning och avlägsna smuts från gelcoaten. Om det är gul kant så tar du bort det med oxalsyra.
  • Städa båten så att du får bort ohyra och mögel
  • Se till att båten är torr du kan använda avfuktare som torrbollar. Ofta blir det mer fukt om du har dynor eller textilier så det är bra att förvara tygmaterial på en torrare plats för att undvika mögel

Skydda båtmotorn

Luta upp båtmotorn så att vattnet inte frostspränger motorn och sedan ska motorn förvaras vanligt i nedstängt läge så att vattnet rinner ut och inte frostspränger. Läs vår guide hur du vinterkonserverar din båtmotor.

Att inte göra motorservice kan vara en dyr läxa som kostar dig mycket pengar och du kan behöva köpa en ny motor.

Ta ut batterierna under vintern eller åtministone se till att batterierna laddas två gånger under vintern så de inte blir urladdade

Töm och rengör sjövattensystemet

Detta är viktigt så du slipper frostsprängningar och minskar risken för korrosion. När temperaturen kryper över nollan kommer fuktskadorna.

  • Tömning av toalettstol/septiltanken, toalett, avloppsrör, varmvattenberedare, kopplingar, fotpumpar, krökningar, varmvattenberedare och vattentankars. Använd miljömärkt frostskydd för toaletter och avlopp Exempelvis Kemetyl Antifrost Natur, Vake antifrost eller miljömärkt spolarvätska.
  • Desinficering av vattentankar
  • Utrymmen bakom skåpsluckor
  • Om du ska ha båten i sjön under vintern behöver du köra igenom sjövattensystemet med glykol (ta upp den giftiga glykolen vid avgasutsläppet). Använd propylenglykol enligt tillverkarens anvisningar för frostskydd och konservering av motorer. Propylenglykolen är skonsamare mot miljön än etylenglykolen som är starkt giftig. Samla ihop alla rester efteråt.

Att vinterförvara segel

  • Tvätt seglen med milt tvättmedel och vik ihop  och förvara torrt så du inte får mögel på dem
  • Ta bort mögel med oxalsyra
  • Rengör mast och bommar
  • Rengöring av skot, fall och tågvirke

Tips att tänka på för dig som har en större båt

Priset för vinterförvaring av en större båt är ofta betydligt högre än en mindre båt eftersom den tar stor förvaringsyta.

  • Tömning av tankar, septitanken, fotpumpar och vattenberedare
  • Konservering av toaletten och se till att det inte finns något läckage
  • Bottenmålninng och polering
  • Se till att ha ordentligt med pallning
  • Se till att din försäkring gäller innan båtupptagningen

Båtställningar

Läs mer om olika typer av båtstöttor.

Spola båten

Miljövänlig avspolning av botten. Spola bort alger med högtrycksspruta. Tänk på att i vattendrag som Mälaren är det förbud mot bottenfärg på båtklubbarna. Vad många gör är att slipa bort eller blästra båten från bottenfärg och därefter lägga till epoxifärg om det redan finns en bottenfärg. Det finns också miljövänliga godkända bottenfärger som innebär att du kan spara 10% i bränsleförbrukning.

Du kan bottenmåla och polera båten så att den är klar inför våren. Båtbottenfärger innehåller ofta biocider som koppar och zink vilket är skadligt för livet i havet. Inför vinterförvaringen är det viktigt att spola av båten med högtryck på ett ställe där partiklarna i spolvattnet kan avskiljas och samlas upp. I många småbåtshamnar finns det spolningsområden där spolningsvattnet leds till en sedimenteringstank.

En del båtar klarar av vintern. Här en klassisk Crescent båt som får överleva vintern och isen vid T-bryggan i Kalmar.

Skydda båten med presenning

När du är klar med rengöring av hela båten behöver du skydda den med presenning. Läs mer om olika typer av täckställningar som du behöver montera och krympplast.

Gör motorn mindre stöldbegärlig

Båtmotorer är stöldbegärliga tänk på att:

  • Tar du bort kupan så minskar värdet med många tusenlappar
  • Skruva loss och ta bort underredet av motorn
  • Du kan använda låsmuttrar
  • Lås motorn med extra lås

Läs mer hur du skyddar båten mot tjuvar.

Förvaring

Det kostar mycket att värma upp en båt och det är inte energieffektivt eftersom en båt oftast är oisolerad. Det är bra för båten att förvaras i uppvärmda och larmade hallar men om du förvarar båten utomhus finns det olika båtställningar som är enkla att sätta upp.

Miljö

Tänk på miljön när du jobbar med båten och se till att kemikalier inte läcker ut på båtklubben.

Samla upp kemikalier som olja, kylvätska, trasiga batterier och allt miljöfarligt avfall. Lämna in på kommunens återvinningscentral eller på miljöstation på båtklubben.

Företag som är specialiserat på krympplast är: Håbo Björntjänst Bygg, Chaufförservice och Nordisk plastkrympning.

Har du råd att anlita ett fullservicevarv?

Ett fullservicevarv erbjuder en fullservicelösning med vinterservice och båtplats under vinter och sommar. 

På varven kan du också få installationer och båtreparationer fixade. Andra vanliga tjänster är vaxning, bottenmålning, motor och drev reparationer.

Nackdelen med varven och auktoriserade servicebyråer är att de ofta är dyrare och det kan vara mer kostnadseffektivt att ha ambullerande hjälp. Det finns marintekniker som kan hjälpa till med motorservice ofta till ett betydligt lägre pris. Nackdelen kan vara att garantin exempelvis för Yamaha bara hjäller vid auktoriserade motorverkstäder.

Företag som erbjuder vinterservice och vinterförvaring i Stockholm

  • Bullandö Marina
  • Marinsystem.se i Täby
  • Skanstull Marina
  • Regalservice.se i Vaxholm har vinterförvaring av pentadrev och de hämtar och lämnar i hela skärgården
  • Djursholms Marina
  • Slagsta Marina

About Author

Daniel Larsson är redaktör och skriver på båtguide om båtnyheter, strandhugg och recensioner av olika båtar. Han har haft seglingsintresse sedan han började med optimistjolle som barn. Daniel har korsat Atlanten 4 gånger och kryssat i Sverige och flera utländska länder.

Share via
Copy link