
Motorbåtens historia
En motorbåt är en direkt avknoppning av den sk kolibribåten som användes för nöjesfärder och utflykter av båtamatörer i slutet av 1800-talet och början på 1900-talet.
Kolibribåten var ursprungligen försedd med en ångmaskin.
I samband med uppfinnandet av förbränningsmotorn som drevs med råolja, fotogen, bensin etc fick den lilla båten eller yachten ett smidigare framdrivningsmedel än sin föregångare. Därmed slog motorbåten igenom och har sedan 1900-talets början utvecklats mer i pålitlighet, snabbhet och användbarhet.
Under 1920-talet byggdes många salongsbåtar. Bland de mest kända båtbyggarna i Sverige märks CG Petterson och Viktor Israelsson.
De byggde många klassiska mahogny och ek båtar från 1920-talet och framåt. Byggnadsvarv som Landin&Johansson i Långedrag, Gräddö varv, Östhammarsvarv och Ängsholmens varv har skapat många av de klassiska motorbåtarna som vi ser på Östersjön idag. Motorer som ofta används i veteranbåtar är tex Volvo Penta, Ford och Yannmar.

Bild från tidningen ”Se” från 1954 om den tidens fartvidunder och hjältar som Dom Campbell som skulle bryta vattenvallen.