History Supreme – stig ombord på världens dyraste båt

0

“History Supreme” världens dyraste båt

Det finns superyachter och så finns det History Supreme som är i sin egna klass. Ingen är helt säker på vem som äger superyachten History Supreme,  men man spekulerar att det är en malaysisk miljardär, viilket  begränsar sökningen till investaren och affärsmannen Robert Kuock som är Malaysias rikaste man som tjänat sina pengar på palmolja och socker raffinaderier. Båten är värderad till smått ofantliga 4,5 miljarder US dollar vilket motsvarar mer än 40 miljarder svenska kronor. En annan superyacht Eclipse som är 2:a på listan över världens dyraste superyackter är betydligt större i storlek men “bara”  värderad till 13 miljarder kronor.

History extreme exterior image courtesy Stuart Hughes

Vad gör det att den 30 meter långa yachten är såpass dyr? Båten är tillverkad av massivt guld  tog det 3 år för den 100 meter lång yachten att byggas. Det finns olika uppgifter hur mycket guld som superyachten har men det nämns 10 000 kilo av massivt guld (finns även uppgifter om 100 000 kilo guld) och platina. Om guldpriset stiger kan det visa sig vara en väldigt bra investering då guldpriset har varit relativt stabilt de senaste 5 åren efter rekordnoteringarna 2011.

History Supreme är designad av den kända lyx designer Stuart Hughes från Storbritannien (samma designer som designade världens dyraste Iphone för 15 miljoners). Guldet och platina pryder båten från sin bas till matplats, däck, räcken, trappa och ankare.


Image Courtesy: Stuart Hughes

En av de mest extravaganta delarna av lyxyachten är sovrummet som är tillverkad av meteorit klippa och en staty gjord av ett sällsynt och äkta Tyrannosaurus Rex ben från Arizona, USA. Befälhavarsviten är prydd med en 68 kg 24-karats guld Aqua Vista Panoramic Wall Aquarium och en sprit flaska med en mycket sällsynt 18,5 karat diamant. Med så mycket vikt i skrovet är det en teknik bedrift att båten fortfarande flyter.


Image Courtesy: Stuart Hughes

Share.

About Author

Daniel Larsson är redaktör och skriver på båtguide om båtnyheter, strandhugg och recensioner av olika båtar. Han har haft seglingsintresse sedan han började med optimistjolle som barn. Daniel har korsat Atlanten 4 gånger och kryssat i Sverige och flera utländska länder.