Plastbåtar och glasfiberbåtar

En av de stora förändringar i båtbyggande under det senaste århundradet är utvecklingen av plastbåtar och glasfiber som används i många moderna fritidsbåtar. Plast har fördelen att det inte ruttnar som trä och om materialet underhålls på rätt sätt kan det hålla under en mycket lång tid.

Plast (polymer) är materialet från en kemisk process där två eller flera molekyler av samma slag förenas till en större. Det vanligaste materialet i fritidsbåtar är glasfiberarmerad polyesterplast. Glasfiberbåtar kan drabbas av blåsbildning, men det är ytterst sällsynt att blåsorna påverkar strukturen på båten eller fartyget.

Plastbåtar görs i material som

  • Polyeten (enklare båtare)
  • Termoplast (jollar) som formas i ett pressverktyg
  • Epoxi eller epoxy är en härdplast som stelnar med hjälp av en härdare och tillhör gruppen epoxiplaster. Det finns olika typer av epoxy som har olika egenskaper och användningsområden. Epoxy användes först för lim av metaller och gjutning men har blivit allt vanligare som båtmaterial eftersom det är slitstarkt och vattenfast.
  • Armerad Expoxi
  • Härdplaster (polyester, epoxi, vinylester)
  • Fibermaterial (kevlar, glasfiber, kolfiber)

Båtarna görs av två komponenter vi har

  • Glasfiberarmerade epoxibåtar
  • Kevlaramerade vinylesterbåtar
  • Glasfiberarmerade polyesterbåtar som finns som handupplagt (handlaminering) och vakuuminjicerat. Vakuuminjicerat är ett starkt och bra för miljön men det är samtidigt dyrare och får du skador blir det dyrare att reparera. Handlaminering är billigare och innebär mindre risk för skador.

När du arbetar med plaster bör du tänka på skyddsaspekterna som att använda heltäckande klädsel, undvika andas in ångor och damm och ha skyddshandskar.

Lästips:
Plastbåtsvård – underhåll och renovering av glasfiberskrov av Björn Peter Behrens