Segelsportens största utmaning
Den 36:e Americas Cup som presenteras av Prada är den kommande upplagan av tävlingen som kommer pågå mellan januari-februari 2021 i Nya Zeeland.Där kommer vinnaren av 2017 America ’ s Cup där Royal Nya Zeeland Yacht Squadron, med deras team, Emirates team Nya Zeeland och vinnaren av Prada Cup att tävla.
AC75s har gjort sitt intåg i tävlingen
En ny typ av flygande yacht kommer tävla 2021. Dessa 75 fots monster kallas för AC75s använder hydrofoil teknik. Tekniken började att användas av Emirates Team Zealand när de vann tävlingen 2017. Av de fem teamen som tävlar har fyra visat sina första av två möjliga AC75s modeller. Mycket är liknande men det finns delar som är skräddarsydda.
- Modellen ”Te Aihe”, Emirates Team New Zealand
- Modellen ”The Mule” American Magic, New York Yacht Club USA
- Ineos Team UK som är sponsrade av Mercedes och Petronas
- Luna Rossa Prada Pirelli Challenge. Italien
Seglen är ”softvings” och utvecklas av företag som North Technology Group och Southern Spars. Flera av båtarna använder North Technologys utvecklade 3Di och deras mjukvara North Design Suite föratt utveckla seglen till nästa nivå. Läs mer
America’s Cup gick tillbaka till nya Zeeland 2017
Team Nya Zeeland tog tillbaka America’s Cup i sin 7-1 seger över Oracle Team USA.
Americas cup är segelvärldens främsta tävling och här introduceras high-tech och ny teknik i en härlig blandning. En båt som fick mycket publicitet som utmanare 2016 är Land Rover BAR som har lanserat en 3:e båt – T3. En av T3: s mest utmärkande drag är placeringen av rodren.
Sverige och Americas cup
https://www.youtube.com/watch?v=5HUf8UAvoSU
Artemis Racing Team grundades 2006 av Torbjörn Törnqvist. Båten har sin bas i Alameda Kalifornien och representerar KSSS i Americas Cup. Båten har tävlat i Americas Cup World series och i augusti 2014 bestämde de att gå för 35:e versionen av Americas Cup.
Historien bakom Americas cup
America’s cup är världens mest åtrådda seglertrofé som har fått sitt namn efter skonaren America som 1851 kom till England för att delta i en kappsegling runt Isle of Wight. Sex kuttrar och åtta skonare matchades mot henne men hade ingen chans, trots att America var sist i starten.
Under 1900-talets första decennier försökte den engelska te-entreprenören Lipton med sina jakter Shamrock IV att vinna trofén. Striden om America´s cup har haft utformingen av en tvekamp mellan utmanare och försvarare där båtar måste vara konstruerade och byggda i hemlandet för den utmanande klubben. J-klassen hade sitt ursprung från Universal Rule en måttregel som Herreshoff föreslog 1903. Bland kända båtar fanns Enterprise, Endeavour, Rainbow, Cambriam, Gandida och Astra.
1956 bestämdes att det var 12-metersklassen som skulle gälla. I årtionden hade America Cup båtarna enskrovs desing, mjuka segel och smala däck. På fotografiet ser man den klassiska och vackra segelbåten William Fife.
Tekniken som används
Numera är Americas Cup high-tech med katamaraner och avancerade material som titan och kolfiber och slanka roder. De 72 – fot höghastighets katamaranerna som används i år kan segla fortare än 40 knop. Sporten kräver stor skicklighet och en djup förståelse för vind, strömmar, och inte minst bra fysik hos de 11 besättningsmedlemmarna.
En båt kan ha upp mot 300 olika sensorer för att trimma segel och besättning. Foiling är den riskabla tekniken som innebär att katamaran skrovet ligger ovanför vattnet och samtidigt balanserar på ett par L-formade skivor. Foiling ökar båtens fart och minska luftmotståndet – men det är också otroligt riskabelt. Efter dödsolyckan av Artemis Racings besättningsman Andrew Simpson måste de numera bära hjälm.
Läs mer om tekniken här.
Att se skönheten och hastigheten hos dessa fartvidunder i San Francisco bukten hos dessa fartvidunder är fantastisk.
Vill du veta mer?
Böcker:
Uppdrag Pater Noster av Evert Lundström och Lars Hesslind.
Källa Salén Nytt nr 6 1976 av Ferdinand Henning
Officiell Youtube kanal: https://www.youtube.com/user/AmericasCup
Sociala medier
https://www.facebook.com/americascup
Hemsida: http://www.americascup.com