Ta hand om din utombordare för vintern

0


Den ambulerande båtdoktorn i Stockholm Johan Landgren i grön mössa från Scandiboating hjälpte mig att konservera min Yamaha motor i Stockholm. Jag lärde mig massor om båtmotorer direkt från en expert.

Johan går att kontakta på e-post scandiboating@gmail.com telefon 072-941 23 50.


Vad behöver du göra för att ta hand om din motor för vintern och konservera båtmotorn?

Läs instruktionsboken eller servicemanualen vad du behöver göra inför vinterförvaringen och använd gärna ett serviceprotokoll. Moderna motorer (särskilt fyrtakts-och direktinjicerade tvåtakts utombordare) kan ha speciella vinterförvaring, spolning och skötselinstruktioner, så följ dem noga.

Verktyg som behövs

Det är praktiskt med flera engångsplasthandskar och att ha alla verktyg förbereda när du arbetar med din båtmotor. Se till att du har rätt skiftnycklar, spännband, oljetång, spolmuff, tändstiftnyckel, papperstratt, oljetråg, gummihammare och att oljepumpen är rätt dimensionerad för motorn. Det underlättar att ha ett magnetiskt fat så undviker du att tappa motordelar på marken.

Ta bort propellern

Skruva loss propellern och tryckbrickan framför propellern.

Ta bort propellern

Inspektera propellern och smörj den med fett. Demontera propellern gör den mindre stöldbegärlig. och se till att smörja delarna som är kvar. Tänk på att en trasig propeller gör att hastigheten blir betydligt långsammare och mindre effektiv.

Inspektera speciellt skruvar och sprintar eftersom det är relativt vanligt att man tappar en propeller pga slitage.

Tillsätt bränslestabilisator för att stabilisera bränsle

STA-BIL MARINE FORMULA 946 ML

Om din båt körs på bensin och din bensin har etanol i den (E10), kommer etanol absorbera fukt under vintern. Om det absorberar tillräckligt med vatten, kan etanol separera från bensinen och skapa blandning i botten av din tank som kan skada motorn. Denna process, som kallas fasseparation, kan bara helt förhindras genom tömning av tanken. Om det inte är praktiskt kan du tillsätta en stabilisator, fyll sedan tanken till 95-procent full för att möjliggöra expansion.

Bränsletankarna ska antingen vara fyllda till 95% eller helt tömda. Då etanolblandade bränslen (t.ex. 95-oktan bensin, E10 drar till sig och bevarar fukt behöver du tillsätta bränslestabilisator i rätt dos. En populär bränslestabilisator är Sta-Bil-Marine Formula som kostar 200 kr

Öppna upp motorn

Se till att du har ett gäng platshandskar när du meckar med motorn. Det blir lätt kladdigt och var även försiktig med oljeläckage så du inte förstår miljön utan att du planerar ditt arbete med oljetråg.

Öppna motorkåpan – tänk på att ta bort motorkåpan under vintern om du har en dyrbar motor eftersom det gör motorn betydligt mindre stöldbegärlig.

Rengör och se över filter, alla packningar, slangar och vacumventilen. Om en slang är trasig kan du få in smuts i motorn och i värsta fall få en eldsvårda i båten.

Spolmuff
Spolmuff monterad på båtmotorn.

Torrkörr motorn

Spolmuff med vattenslang inkopplad

Om du har en utombordsmotor så använder du en spolmuff för torrkörning. Koppla en spolmuff till en vattenslang och trä den sedan överkylvatten intagen på motorn. Inombordsmotor har också spolmufffar men de använder teleskopsförlägning.

Kolla oljan med oljestickan hur kvalitén ser ut och att den ligger på rätt nivåer.

Sätt på vattnet och starta motorn. Låt motorn gå på tomgång i ca 10 minuter så den blir varm och termostaten öppnar. Genom att köra motorn i några minuter sänker du oljans viskositet och låter den plocka upp orenheter Stäng av motorn och stäng av vattnet. Ta ut bensinslangen från motorn.

När motorn har gått ett tag kan du se om termostaten öppnar. Byt ut termostaten om den verkar sliten och kontrollera om det finns rost bakom termostaten.

Tändstiften

Tändstift
Tändstiften

Tändstift i båtmotorn tar du loss med en tändstiftsnyckel. Ta ut tändstiften och inspektera dem om de är slitna och behöver bytas ut.

Byt olja och oljefilter

Kvarvarande syror och fukt under vintern kan skada viktiga motordelar så det är viktigt att byta olja strax innan du lägger upp båten för vintern Byt oljan i motor och drev och ta bort den gamla motoroljan som innehåller smuts och slaggrester med en oljepump.

Töm oljan

Ta ur oljan: Ta fram ett oljekärl och sätt under växelhuset, öppna därefter den nedersta oljepluggen. Öppna sedan den övre oljepluggen så att oljan kan rinna fritt från växelhuset. Du kan behöva byta packningar på pluggarna för att undvika att vatten tränger in i växelhuset.

Fyll på med ny olja. Det är enklast med en papperstratt eftersom det brukar vara konstiga vinklar och en plasttratt trillar lätt av.

Byt oljefilter och bränslefilter minst en gång per säsong och gör rent kostar några hundralappar. Det finns oljebytarpumpar som du kan använda och om du inte får loss oljefiltret med en oljefiltertång så får du ta till en skruvmejsel men då kan det bli kladdigare.

Oljefilter
Om oljefiltret sitter fast och du inte får upp det med en oljefiltertång kan du behöva ta till lite mer aggresiva metoder.
  • Se över vattenavskiljarfilter.
  • Oljan pumpar du ut för hand eller med en eldriven pump.
  • Drevolja ca 3 liter.
  • Använd motorkonserveringssprej fungerar bra för både 2-taktsmotorer och 4-taktsmotorer

Starta om motorn och kör i ungefär en minut för att cirkulera färsk olja till inre delar. Kontrollera att oljefiltret inte läcker medan det körs.

Jobba med underdelen av båtmotorn

Skyddslinor när man öppnar en motor

Det är smart att använda ett spännband när du jobbar med motorn. När du tar loss underdelen av motorn riskerar du inte att tappa den tunga delen och du kan jobba mer effektivt.

Byta impeller
Impeller

Töm sjövatten från kylsystemet och impellern (pumpmotorn).

Impellern är en vital del i motorn som behöver bytas vart tredje år och kontrolleras. Den tål inte smörjfettet men det finns ett speciellt smörjmedel du kan använda när man sätter dit den som sedan försvinner av sig självt. Läs hur du byter impellern.

Smörj de delar som föreskrivs. Det är viktigt att smörja vitala och rörliga delar som propelleraxeln och styrkabel.

Skydda motorn

Konservering av en utombordar är oftast en benämning som endast avser körningen av glykol genom en inombordares sjövattensystem.  Glykol ger frostskydd och korrosionsskydd. Det finns miljömässig glykol.

Välj mellan D1 (för VP 250, 270, 280, 290 SP & DP) Glykol (propylene 20 liter) Kostar drygt tusenlappen.

Stäng av elektricitet till båten

Stäng av elektriciteten genom att koppla bort polerna och ta ut batterierna och förvara dem svalt. Om du har tracker så kan du behöva batterierna påslagna.

Båtbatterier som står över vintern laddas ur så det är viktigt att ladda dem under vintern för att bibehålla prestandan på båtbatterierna.

Kostnader för vinterförvaring av båtmotorn

Att inte ta hand om motorn under vintern kan bli en mycket dyr affär. Ett serviceföretag utför alla arbeten på inombordsmotorn eller utombordsmotorn. Kostnaden för vinterförvaring av en inombordsmotor på en marina i Stockholm ligger strax under 10 000 kronor.

Motorservice på en marinteknisk verkstad  omfattar oljebyte drev samt konservering och det finns verkstäder som är auktoriserade för tex pentadrev. Prislappen på en Marina där material ingår låg 2018 kring 3740 kronor men samtidigt kan det lätt bli extrakostnader som att ta upp båten finns det verkstäder som tar 1000 kronor för och priserna brukar också vara aggresivt prissatta kring båttillbehör.

Själva vinterservicen kan ibland vara bättre att göra av en auktoriserad verkstad med tanke på garantier. Kontrollera med försäkringsbolaget om motorn kan sitta kvar på båten under vintern.

About Author

Daniel Larsson är redaktör och skriver på båtguide om båtnyheter, strandhugg och recensioner av olika båtar. Han har haft seglingsintresse sedan han började med optimistjolle som barn. Daniel har korsat Atlanten 4 gånger och kryssat i Sverige och flera utländska länder.

Share via
Copy link