Riva Ferrari 32 (uppkallad efter sin längd i feet ) utvecklades som ett gemensamt projekt mellan två av Italiens starkaste varumärken – Riva och Ferrari. Båtdesignen var förankrat av Rivas ordförande Gino Gervasoni och Enzo Ferrari, som tillsammans planerade designen så att ingen kunde missförstå varifrån båten härstammade. Ett team av designers och ingenjörer arbetade tillsammans för att sömlöst blanda element, såsom ett luftintag i Testarossa stil tillsammans med de klassiska Riva Hull linjerna.
Båtarna byggdes 1990 och stilen håller inte samma elegans som traditionella Riva båtar. Man valde att ha en begränsad produktion med 40 stycken båtar, och på grund av sin sällsynthet och namnet är de mycket sällan till salu. När de säljs är det auktionshus som Sothebys som håller i auktionerna.
Utvecklingen av den Riva Ferrari 32 leddes av Gino Gervasoni (ordförande av Canter Riva) och Enzo Ferrari. När de byggde båtarna använde de designelement från de Riva och mer moderna delarna från Ferraribilarna som luftintagen längs sidorna och formel-1 vingen som är monterad ovanför föraren. Motorerna är två 400 hästkrafters V8 motore Twin 390-HPK 7 982-CC BPM Vulcano 400 V-8 motorer – vilket gör att båten når 54 knop ungefär 100 km/h.
Båten har en sovplats tillräckligt stor för två, tillsammans med gott om förvaring, under däck och en bänk för tre personer sitter akter om pilotsätet.