Segeldrönare är ett hett område och påminner om den digitala tekniken med självkörande bilar. Ett företag som kommit långt och är specialiserad på drönartekniken är Saildrone.
Det finns ingen besättning ombord vilket kan vara en fördel ifall man är ute i farliga väder eller vill ha miljöbevakning kring global uppvärmning på otillgängliga platser. Man kommunicerar med drönarna genom en iPhone och Googles styrelseordförande Eric Schmid har investerat i bolaget.
Svenska projekt kring seglings robotar – när forskning möter design
På båtmässan Allt för sjön i Älvsjö har Sveriges Yachtkonstruktörers Riksförening (SYR) bjudit in i sin monter Chalmers i Göteborg och Kungliga Tekniska Högskolan KTH för att visa den senaste utvecklingen från deras techlabb.
I Sverige forskar Chalmers på området med sitt koncept Formula Sailing 2018 i Yachts Research Unit. Man kan följa dem på Instagram på kontot Chalmersformulasailing. Projektet ingår i CDIO initiative som är ett samarbete mellan MIT i USA, Chalmers och 2 andra universitet.
1001VELAcup – är ett student projekt som hålls årligen
I det här projektet har man haft seglingstävlingar mellan universiteten sedan 2005 och projektet kommer avslutas i september med en traditionsenlig kappsegling mellan de olika teamen utanför Palmermo. Tävlingen har bara 3 regler att båten ska ha en maxlängd av 4.50 meter, max bredd på 2,10 meter och en seglingsyta på max 33 kvadratmeter. 70% av skrovet måste komma från biomaterial.
Temet från Chalmers har en radikal optimering av sin båt och har meddelat att de tänker vinna tävlingen. Heyman Yachts och Chalmers har gjort datorsimuleringar med 3 olika skrovformer för att utvärdera hur förskeppets form påverkar hur de tar sig fram i olika sorters vågor.
Självseglande robot från KTH
På KTH Maritime Robotics Laboratory har man tagit fram ett koncept med maribot. På Båtmässan Allt för sjön 2018 ställde både Chalmers och KTH ut med sina seglingsrobotar som är självkörande och beroende på varifrån vinden kommer så ändras rigg, segel och roder. Riggen följer vinden och roterar när det behövs. Man tror att denna typen av farkost exempelvis kan användas för fortlöpande provtagningar i haven.
KTH:s prototyp för en självseglande båt som är byggd med 2,4mR-skrov. Med den innovativa vingmasten är det tänkt att båten ska kunna segla på egen hand och samtidigt leverera mätdata.