Vad är vindstyrka?
Vindhastighet är ett mått på hur snabbt vinden rör sig och är en viktig faktor inom meteorologi och för aktiviteter som segling, flygning och kraftproduktion.
Vindhastighet mäts vanligtvis i meter per sekund (m/s), men kan också uttryckas i kilometer per timme (km/h), knop eller fot per sekund (ft/s). Vindhastighet kan variera från nästan noll till orkanstyrka och påverkas av olika faktorer som terräng, vegetation, temperatur och lufttryck.
För att mäta vindhastigheten används instrument som anemometrar och väderflaggor. Anemometrar kan vara mekaniska eller elektroniska och mäter antingen rotationshastigheten på en rotor eller tryckskillnaden på två platser. Väderflaggor är en visuell indikator på vindhastigheten och består av en flagga som rör sig i vinden på en stång.
Vindstyrka är ett mått på effekten av svaga till starka vindar och antingen i meter per sekund eller Beaufortgrader. Den mäts oftast som medelvind och en tillfällig ökning kallas för vindby.
För dig som färdas på vattnet är det viktigt att inte bli överraskad av dåligt väder – se till att lyssna på väderprognoser. Det går att få väderrapporter över radion, internet och direkt i mobiltelefonen. SMHI har en vädertjänst som du kan ringa.
Det finns flera olika sätt att mäta vindstyrkan på en båt, men ett vanligt sätt är att använda en anemometer, som är en enhet som mäter luftens hastighet. En anemometer kan placeras på olika ställen till exempel på masten eller i fören, beroende på vilket mått man är intresserad av. En anemometer kan ge en mätning i kilometer per timme (km/h) eller i knop (kn), som är en enhet som används för att mäta hastighet på vattnet. Det finns också andra sätt att mäta vindstyrkan, till exempel genom att använda en vindkastmätare eller genom att observera olika naturfenomen som flaggor, träd och vattenytan.
Vindskala:
Vindstyrka i Beaufort | Benämning | Vindhastighet | Hur vinden är | ||
---|---|---|---|---|---|
På land | Till sjöss | meter/sekund | km/h | ||
0 | Lugnt | Stiltje och bleke | 0–0,2 | 0–1 | Rök stiger rätt upp, löv hänger stilla, sjön är spegelblank |
1 | Svag vind | Nästan stiltje, svag bris | 0,3–1,5 | 1–5 | Knappt märkbar för känseln, löv rör sig sakta, skorstensrök driver i vindens riktning, små krusningar på sjön |
2 | Svag vind | Lätt bris | 1,6–3,3 | 6–11 | Lyfter en vimpel, vindflöjel visar vindriktningen, på sjön korta tydliga vågor |
3 | Måttlig vind | God bris | 3,4–5,4 | 12–19 | Vimpel sträcks, flagga lyfter, löv vibrerar, tunna kvistar på lövklädda träd i oavbruten rörelse, vågkammar börjar brytas här och var |
4 | Måttlig vind | Frisk bris | 5,5–7,9 | 20–28 | Tunnare grenar på lövklädda träd rör sig, damm och lös snö virvlar upp, på sjön långa vågor med vita kammar. Signifikanta medelvågen blir ca 0,5 meter i höjd på öppna vatten, dock beroende av bl a lufttryck. |
5 | Frisk vind | Styv bris | 8,0–10,7 | 29–38 | Mindre lövträd svajar, tröttsamt gå mot vinden, utpräglade långa vågor som tidvis bryter. Skumkammar överallt. Våghöjden når vanligtvis omkring en meter eller strax där över. |
6 | Frisk vind | Hård bris, frisk kuling eller kultje | 10,8–13,8 | 39–49 | Stora grenar på lövklädda träd rör sig, det viner i luftledningar, på sjön stora vågberg, ibland dyningslika, som kan nå över 2 meter i höjd på t.ex. Kattegatt. På havet breder skumkammar ut sig över stora ytor. |
7 | Hård vind | Styv kuling/kultje | 13,9–17,1 | 50–61 | Böjer mindre trädstammar, svårt gå upprätt, sjön tornar upp sig och bryter, skummet läggs i strimmor i vindriktningen. |
8 | Hård vind | Hård kuling/kultje | 17,2–20,7 | 62–74 | Bryter kvistar, besvärligt gå över öppna ytor, vågors höjd och längd betydande, skumstrimmorna tätnar. Våghöjden blir 2-2,5 meter på öppet hav. |
9 | Mycket hård vind | Halv storm | 20,8–24,4 | 75–88 | Bryter mindre träd, taktegel blåser ned. På öppet hav är vågorna över 3 meter, ibland upp till 5 meter. Färjetrafiken påverkas av t.ex. förseningar. Oftast ställs katamaranfärjetrafik in. Öresundsbron sänker bilhastigheten. |
10 | Storm | Storm | 24,5–28,4 | 89–102 | Rycker upp stora träd med rötterna, stora skador på hus, höga vågberg med brottsjöar, havet nästan vitt av skum. Färjetrafiken ställs oftast in för passagerarnas komfort och vältrisk av gods eller fordon på bildäck. Öresundsbron stängs för biltrafik. |
11 | Svår storm | Svår storm | 28,5–32,6 | 103–117 | På stora ytor i skog har alla träd fällts av vinden, stora fartyg som nyss synts försvinner bakom vågberg, havet helt vitt, skum i luften försvårar sikten |
12 | Orkan | Orkan | 32,7–36,9 | 118–133 | Stora föremål flyger i luften, fönster blåser in, byggnadsställningar rasar, båtar kastas upp på land, allmän ödeläggelse. Öresundsbron stängs för tågtrafik. |
13 | Orkan | Orkan | 37,0–41,4 | 133–149 | |
14 | Orkan | Orkan | 41,5–46,1 | 149–166 | |
15 | Orkan | Orkan | 46,2–50,9 | 166–183 | |
16 | Orkan | Orkan | 51,0–56,0 | 184–202 | |
17 | Orkan | Orkan | 56,1–61,2 | 202–220 |
Hur är det att segla i olika vindstyrkor
Man kan segla i olika vindstyrkor beroende på båttyp, erfarenhet och personliga preferenser. Här är en generell översikt över vindstyrkorna och deras påverkan på segling:
Vindstyrka 0-3 knop (0-6 km/h): Lätt vind. Segling kan vara utmanande eftersom vinden är svag och båten kan ha svårt att få tillräcklig fart. Det kan vara bra för nybörjare eller avslappnad segling.
Vindstyrka 4-6 knop (7-11 km/h): Måttlig vind. Detta är en lämplig vindstyrka för nybörjare och för avslappnad segling. Båten får en bättre fart och man kan segla relativt bekvämt.
Vindstyrka 7-10 knop (12-19 km/h): Frisk vind. Detta är en optimal vindstyrka för segling. Båten seglar med bra fart och man kan utföra olika manövrer och seglingsmanövrer utan större problem.
Vindstyrka 11-16 knop (20-30 km/h): Kraftig vind. Segling blir mer utmanande och kräver mer erfarenhet och skicklighet. Båten kan segla med hög fart och man måste vara medveten om trimning av segel och båtens balans.
Vindstyrka 17+ knop (31+ km/h): Hård vind. Detta är en utmanande vindstyrka som kräver erfarenhet och god seglingskompetens. Båten kan segla med hög fart och man måste vara försiktig med seglingsmanövrer och båtens stabilitet.
Det är viktigt att notera att vindstyrkor kan variera och det är alltid viktigt att ha kunskap om båtens seglingsegenskaper och egna färdigheter innan man ger sig ut i olika vindförhållanden. Att följa väderprognoser och säkerhetsrutiner är också avgörande för en säker och framgångsrik segling.