Ungefär hälften av alla Sveriges fritidsbåtar målas med båtbottenfärg för att skydda från växter och havstulpaner. Men det finns miljömässiga problem med traditionell bottenfärg och man uppskattar att ungefär 80% av av gifterna i färgen läcker ut i vattnet och förgiftar våra vattendrag. Giftiga bottenfärger för fritidsbåtar utgör en hög risk för vattenmiljön och produkterna skall därför avvecklas.
Orsaker att ha bottenfärg:
- Skydd mot böldpest
- Skydd mot skeppsmask
- Skydd mot havstulpaner som är ett kräftdjur som sätter sig på båtskrovet vanligtvis mellan midsommar och början på augusti.
Det första lagret grundfärg till ditt träskrov brukar vara en metalliskt grå primer. Ofta är bottenfärger giftiga så se till att bara använda godkända bottenfärger om du ändå vill måla skrovet. Det finns olika bottenfärger som är specialgjorda för västkusten och ostkusten och många är kopparbaserade. I Östersjön finns inte skeppsmask men använder du båten på västkusten kan det vara bra med en färg som skyddar mot masken. Använd maskeringstejp för att se var vattenlinjen går.
Det finns ett nationellt havstulpanprojekt som finansieras av Hav och vattenmyndigheten. Skicka ordet havstulpan till telefonnumret 117 17 så får du veta vilken tidpunkt det är bäst att tvätta båten. Om du rengör båten inom 2 veckor efter att de har fastnat är de små och lätta att få bort. I sötvatten slipper man problem med havstulpaner eftersom de inte trivs där.
Miljökraven enligt lagen
Många båtägare funderar hur de ska behandla sin båtbotten och vilka behandlingsmetoder man ska våga testa. Kemikalieinspektionen har delat in Sverige i tre områden med egna regler vad som är tillåtet.
- Den nordliga delen (Haparanda till Örskär och alla insjöar) har föbjudit alla färger som innehåller biocider.
- Västra området från norska gränsen till Trelleborg – här finns godkända färger med biocider med beteckningen västkustfärg.
- Södra Östersjön upp till Örskör (Gävle) har färger som kallas Ostkustfärg
Kontrollera att bottenfärgen är godkänd på www.kemi.se
Koppar och biocidinnehåll
I många hamnar och insjöar samt utmed Norrlandskusten är koppar och biocidinnehållande bottenfärger inte tillåtna att använda. Koppar är en tungmetall som har använts som aktiv substans i båtbottenfärger mycket länge och är i dag den vanligaste tillsatsen. Koppar är giftigt för vattenorganismer. Olika typer av färger skiljer sig åt genom att de läcker olika mycket koppar till vattnet. På västkusten tillåts ett högre kopparläckage än på ostkusten eftersom problemet med påväxt är större.
Biocidfri bottenfärg
På marknaden finns idag en rad biocidfria båtbottenfärger. Många av dem benämns ”insjöfärger” eller liknande.
Det finns flera biocidfria bottenfärger som lanserats på marknaden de senaste åren som baseras på antifouling teknik. Det är en lack som kombinerar hydrofobisk yta och den ger båtbotten en låg friktion, slitstark yta och ibland sägs spärra mot kopparläckage.
- Hempel Silicon One som är baserad på silikon och hydrogel.
- Seaboost Oy har en ekologisk båtbottenfärg
- International Antifouling Sealer från AkzoNobel är en kombinerad spärrskiktsprimer och bottenfärg som stoppar koppar-och biocidläckage från gamla bottenfärger samtidigt som det är en biocidfri bottenfäg.
Miljökraven i Mälaren
Det har kommit miljökrav i Mälaren som medfört att båtklubbar tvingats förbjuda bottenfärg. Det innebär att du inte längre kan ha båten där om du inte tar bort bottenfärgen. Att slipa bort eller blästra gammal bottenfärg kan ta 2 dagar för en båtverkstad. Därefter behöver de köra epoxibehandling i flera lager vilket innebär att det kan bli en dyr historia för dig som båtägare. Efter epoxibehandling kan du köra en miljövänlig bottenfärg vilket innebär att du kan spara upp mot 10% av förbrukningen.
Det finns företag som ICR Industri (icrkemi.se) som erbjuer blästring på plats hos kunder enligt Miljöförvaltningens allmäna hanterings och skyddsinstruktioner.
Glöm inte att tänka på miljön när de tar bort färgen och många båtklubbar förbjuder det eller tar dit någon som sanerar flera båtar vid ett tillfälle. Som tumregel blir kostnaden att ta bort bottenfärg för en 8 meters daycruiser 30 000 till 40 000 kronor.
Skippa bottenfärgen – olika miljömässiga alternativ
Alternativa miljömässiga metoder omfattar mekaniska metoder som båtbottentvättar, ribbade ytstrukturer och luftkuddar som lyfter upp skrovet från vattnet. Har du omålad botten kan du använda en borsttvätt innan du tar upp båten. Det finns mer kemiskt betonade som via enzymer, proteiner och ekologiska principer ska kunna hålla havstulpaner och annan påväxt i schack.
Ett alternativ är att högtryckspola båten eller köra den i en borsttvätt i vattnet. Om du spolar en målad botten med högtryckstvätt, gör det på en spolplatta med rening.
En ny innovation är en flytande duk som går att använda för planande motorbåtar och RIB- båtar. Det är ett miljövänligt alternativ där duken trycker mot skrovet. Metoden fungerar längs brygga, om du har Y-bom eller pålar. Läs mer på www.cleanboat.se
Change-projektet drivs av forskare från SP, Chalmers, Stockholms och Göteborgs Universitet och är inriktat på forskning av antifouling av fritidsbåtar och för att ändra beteende till alternativa metoder. Läs mer på Changeantifouling.com
Ladda ner pdf-dokument från Kemi.se: Hur riskerna med båtbottenfärger för fritidsbåtar kan minska