Veteranbåtarna på Båtmässan 2019

0

Europas största Classic Boat Show
Classic Boat Show är en avdelning som bara växer för varje år och är rekordstort på Båtmässan 2019. Heleneborgs båtklubb som firade 100-års jubileum hade ställt ut med en 60 meter lång brygga. Det var en rekonstruktion av klassiska träbåtar och kulturskatter som vanligtvis är förtöjda vid Pålsundet i Stockholm. Pålsundet är den idylliska kanalen vid Södermälarstrand mellan Södermalm och Långholmen.

Se vår övergripande video med flera av veteranbåtarna från 2019 års båtmässa.

Här kan du se 22 utställare och 31 båtar och känna doften av ek och plywood. Den äldsta båten är från 1880-talet och den modernaste är en Monark från 70-talet. Värderingen av veteranbåtarna har ökat och båtar som Princess Svanevit och Loris visar att många är villiga att investera mycket pengar för att rekonstruera en klassisk båt.

Heleneborgs båtklubb bildades 15:e augusti 1919. 1959 invigdes klubbhuset.

Röde Björn

Röde Björn är en varpbåt som byggdes någon gång mellan 1870-1910 för arbete i de Norrländska älvarna och idag för att ta upp miljöskrot från Mälarens botten.
Röde Björn med sin tändskulemotor på 10 hästkrafter.

Vitesse

Vitesse veteranbåt
Ägdes av en bankdirektör.

Wiking III


Wiking III är CG Petterssons tredje egna båt och byggd 1911. CG Pettersson döpte alla sina båtar till Wiking eller Viking och ett ordningsnummer. Båten byggdes på Löfholmens varv i Gröndal.

Wiking III är ett jobb som pågår.

Loris

Och flaggskeppet Loris har en egen monter- Ivar Kreugers klassiska båt byggd i klassisk jugendstil med fernissad mahogny och beslag.

Plurr

Plurr
Plurr ritades av CG Pettersson och byggdes 1905 på Motoraktiebolaget Reversator som var verksamt mellan 1904-1911. Det är en av de äldsta motorbåtarna i Sverige och byggd i furu och mahogny.
Plurr från aktern.

Drott

Drott är en campingbåt dvs öppen båt med utombordare och litet fördäck och som är övernattningsbara. Modellen var mycket populära och hade en hastighet på 7-9 knop. Drott har ett klinkskrov och låg profil.

Frida

Frida är en Monark 670 från 1979 är en salongsbåt som är bygggd av Pelle Pettersson som ritade de flesta båtarna för CREMO (Crescent Monark). Båten tillverkades mellan 1971 och 1980.

Lice

Lice byggdes på Stenhammars varv troligtvis i början på 1920-talet troligtvis av CG Pettersson eftersom han började med “örat” dvs bukten upp från midskeppslinjen till ett förhöjt midskepp vilket innebar att utrymmet i ruffen ökade. Motorn är en Albin 4-cylinders bensin.

Fenix

Fenix veteranbåt

Fenix – “Strykjärnsracer” som byggdes och tävlingskördes av Gideon Forslund. Båten byggdes 1937. Modell lilla S-båten.
Fenix från aktern
Fenix – foto från aktern.
Fenix sittbrunnen och förarplatsen
Fenix sittbrunnen och förarplats.

Parbleu


Parbleu är en CG Pettersson båt från 1932 som kommer upp i 23 knop.
Se videon från Parbleu

Övriga veteranbåtar

  • Eje
  • Valkyrian
  • After Work
  • Rya
  • Seagull – båt från 1924 konstruktör CG Pettersson
  • Doris – konstruktör Victor och Stanley Henry från amerikanska Skiff Shaft Company
  • Shangri-La från 1956 är en Tiedemanskryssare av konstruktören Stieg Tiedeman som gjorde några av femtitalets vackraste båtar. Båten är byggd av Honduras mahogny på ek och stålspant.
Gammeldags kylskåp!
Share.

About Author

Daniel Larsson är redaktör och skriver på båtguide om båtnyheter, strandhugg och recensioner av olika båtar. Han har haft seglingsintresse sedan han började med optimistjolle som barn. Daniel har korsat Atlanten 4 gånger och kryssat i Sverige och flera utländska länder.